Pašvaldība

No 1. decembra SIA Limbažu siltums daudzdzīvokļu mājās dzīvojošiem klientiem mainīsies norēķināšanās kārtība par centralizēti saņemto ūdeni. Ja līdz šim teju visi klienti (ar nelieliem izņēmumiem) maksāja pēc dzīvokļos uzstādītajiem individuālajiem ūdens skaitītājiem, turpmāk norēķināšanās notiks pēc mājas ievadskaitītāja. Uzņēmuma vadītājs Ainārs Grīviņš skaidro, ka tā nav kāda īpaša iegriba, bet to nosaka Ūdenssaimniecības pakalpojumu likums. Tas stājās spēkā 2016. gadā un jau līdz 2020. gada sākumam bija jāpāriet uz šo uzskaites un norēķināšanās sistēmu. Protams, vietā ir jautājums, kādēļ tas netika pildīts vēl SIA Limbažu komunālserviss pastāvēšanas laikā. Tā toreizējais vadītājs Normunds Zaķis vien noplāta rokas – sak, pašvaldībai nebija stingra nostāja, ka tas jādara.

Ko neizdarīja piecgadē, būs jāveic 2 mēnešos

Tagad atkāpes vairs nav. Limbažu siltums jūnijā Sabiedrisko pakalpojumu regulatorā iesniedza jaunu ūdens pakalpojumu tarifu projektu, (starp citu, maksa plānota pat par kapeiku zemāka nekā šobrīd) un tas paģērējis likuma pildīšanu.
Dzīvokļos veiktā ūdens patēriņa uzskaite diemžēl ne vienmēr atbilst mājai reāli piegādātajam. Tarifa izskatīšanas termiņš patlaban ir pagarināts. Tiek lēsts, ka tas varētu stāties spēkā pavasarī. Izveidojusies neapskaužama situācija – ko neizdarīja piecgadē, nu jāpaveic pāris mēnešos. Tiesa, daļēji šis process jau tika uzsākts laikā, kad Komunālserviss apvienojās ar Siltumu.

Pirmais solis ir uzstādīt ievadskaitītājus mājām. A. Grīviņš stāsta, ka aptuveni 40 no 110 mājām Limbažos tādi jau uzlikti. Notikušas sarunas ar lielākajiem namu apsaimniekotājiem pilsētā, bijusi tikšanās arī ar pagastu pārvaldniekiem. Uzņēmuma vadītājam nav īpašu bažu par to, ka pilsētā skaitītāji tiks uzstādīti laikā, bet jau tagad skaidrs – problēmas būs ar mājām lauku apvidū. Tās ir savas 30–40 un nereti bez apsaimniekotāja. Ēkas ievadskaitītāja uzstādīšana ir viens, par to gādā Siltums, bet pirms tam vēl jāizbūvē komercuzskaites mēraparāta mezgls un tas ir apsaimniekotāja vai pašu mājas iedzīvotāju ziņā. Mezgla izbūve atkarībā no lieluma maksā un var izmaksāt līdz pat 400–600 eiro. A. Grīviņš pieļauj, ka uzņēmums varētu slēgt līgumu ar pakalpojumu ņēmējiem, uzņemoties izveidot mezglu, bet termiņš naudas atmaksai nebūs ilgs. Pāris mēnešu. Viņš min arī otru likumā noteikto norēķināšanās iespēju par centralizēto ūdens pakalpojumu – t. i. pēc pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Tādus Limbažu novada dome pieņēma 2018. gada maijā, un nosacījumi ir visai drakoniski. Dzīvoklī deklarētajam mēnesī jāmaksā par 10 m³. Acīmredzot tādi pieņemti, lai piespiestu uzstādīt skaitītājus. Tātad likumīgi norēķināšanās ceļi par saņemto ūdeni ir tikai divi – uzstādīt mājai ievadskaitītāju un norēķināties pēc tā vai arī maksāt par 10 m³ no galviņas.

Recepte precīzākai ūdens patēriņa noteikšanai

Limbažu siltuma ražošanas direktors Valters Mardoks atgādina, ka līdzīgs process pirms dažiem gadiem iziets ar ievadskaitītāju uzstādīšanu siltumenerģijas uzskaitei. Patērētāji bija neapmierināti par mainīgās maksas piemērošanu par siltumenerģijas patēriņu ēkas iekšējā karstā ūdens cirkulācijas sistēmā. Ūdens pakalpojumu gadījumā runa nav tik daudz par zudumiem, lai gan varētu būt arī tādi. Tāpēc patērētāji tiek aicināti pārbaudīt, kādā stāvoklī ir ūdens piegādes sistēma ēkā. Šoreiz ir runa par precīzu ūdens patēriņa uzskaiti. Ideāli, ja ievadskaitītāja rādījums sakristu ar kopējo dzīvokļos uzskaitīto. Pēc citu pieredzes, starpība var būt pat līdz 20%. Tā tiek sadalīta uz dzīvokļiem. Ir gan nosacījums – ja kāds no patērētājiem 3 mēnešus nav norēķinājies par pakalpojumu vai arī lieto neverificētu skaitītāju, to var piedzīt no viņa. Bet šai summai ir griesti. Izklausās gana sarežģīti un šī rēķināšana arī kaut ko maksās. Tas varētu sadārdzināt rēķinu par 3 eiro. Patlaban 2 mājas (Zāles 6a un Jaunā 2a) Limbažos norēķinās pēc ievadskaitītāja, paši arī veic aprēķinu starpības nomaksai. Vēl par eiro (pasta izdevumiem) rēķins varētu sadārdzināties tiem, kuri neizmanto iespēju to saņemt elektroniski t. sk. caur elektronisko norēķinu vadības platformu Bill.me. Aptuveni trešdaļa no 1800 Siltuma klientiem šobrīd nesaņem rēķinu elektroniski. V. Mardoks iesaka recepti tam, lai starpība starp uzskaitīto mājas ievada un dzīvokļu skaitītājos saruktu līdz minimumam – mērījumus visā mājā vajadzētu nolasīt daudzmaz vienā laikā. Un precīzi – norādot arī skaitli aiz komata. Bet, protams, vislabākais būtu dzīvokļos uzstādīt attālināti nolasāmus ūdens skaitītājus. Piemēram, jau pieminētajā Zāles ielā 6a tādi ir. Līdz ar to tiek novērsta iespēja, ka kāds tīši vai netīši piemirst noteiktā laikā nodot skaitītāja rādījumus, tie nav precīzi vai pat ietekmēti. Lai negodprātīgu kaimiņu dēļ (nav runa konkrēti par šo namu) finansiāli necieš pārējie. Protams, arī attālināti nolasāmo skaitītāju iegāde un uzstādīšana maksā – savus pussimts eiro. Un dzīvoklī nav viens tāds skaitītājs.

Limbažu siltuma vadība apzinās, ka pārmaiņas nenāks viegli, pie tam tās jāveic tik īsā termiņā. Būs neapmierinātie. Bet cita ceļa nav kā pildīt likumu. Un tūlīt. Pārejas un izmēģināšanas laiks sen ir beidzies.

https://www.mk.gov.lv/sites/mk/files/media_file/udens_paterina_starpiba_abi.pdf